Tuesday 12 September 2017

UTP Makan Guide: Selera Matang Mee Udang Banjir



Mee Udang Banjir
Tengok udang dalam fridge teringat pula dekat salah satu favorite restaurant saya di Tronoh dahulu Selera Matang Mee Udang Banjir!! MasyaAllah telan air liur kejap sambil type ni sebab teringat udang melimpah ruah tu. Pada asalnya ianya adalah warung yang terletak di pekan Tronoh, betul betul di sebelah Pejabat Daerah dan Tanah Perak Tengah. Akan ada simpang ke Tronoh dri Jalan Ipoh-Lumut


Pertama kali saya pergi adalah pada tahun 2014. Restorang ni memang popular tak pasti kenapa saya ambik maa yang lama  untuk discover tempat makan yang best macamni. Dengan cuaca yang sentiasa panas di Tronoh ni dapat pula mee udang banjir berasap dengan teh o ais limau fuhh mengancam. Saya ni memang penggemar udang dan bila saya dapat udang yang lebih 10 ekor di dalam mangkuk memang saya puas hati. Menu pertama saya order mestilah mee udang banjir. Dengan udang yang banyak memang boleh rasa manisnya kuah mee udang yang dimasak. Memang sedap! Harga pula sangat berpatutan. 

After this first visit memang kerap saya ke sini. Kali kedua saya kesini saya cuba pula nasi goreng mee udang banjir. I tell you memang puas tengok pinggan penuh dengan nasi dan udang. Memang takde udang yang tersembunyi selak sini udang selak sana udang. Untuk yang suka makan pedas boleh request extra pedas ataupon makan je dengan cili potong yang sentiasa ada di atas meja. Operation hour pula sampai pukul 3 petang je waktu itu.

Mee goreng udang banjir
Sekarang warung ni dah berpindah ke restaurant dan bernama Restoran Selera Matang. Tak jauh dari warung yang lama cuma pelanggan tak perlu masuk ke dalam pekan Tronoh. Restoran ni terletak di bahagian kedai kedai baru dia tepi Highway Ipoh-Lumut. Memang senang nak cari dari tepi jalan dah boleh nampak. Korang boleh google je location. Kalau korang waze, arah masih lagi menunjukkan warung yang lama. Sekarang operation hours pula bermula pagi hingga 6 petang. Takde la terkejar kejar masa lunch hour kan. 

Dah habis belajar ni rindu pula saya dengan tempat tempat makan di sekitar Tronoh yang bukan saja sedap tetapi masih lagi murah. Nak dibanding dengan harga di tempat saya bekerja sekarang dalam mimpi sajalah.

No comments:

Post a Comment